به گزارش شهرآرانیوز، برای همه مشهدیهایی که در کمربند جنوبی شهر تردد میکنند، تسلط همیشگی یک ابر سیاه بر فراز منظره زیبای شهر یک تصویر شگفتانگیز و بسیار تلخ است. این هیولای بیشکل را اگر با وارونگی دما یا هر اسم دیگری هم بخوانیم، به هر حال هیچکس نمیتواند انکار کند که سرپنجههای زهرآلود آن، راه تنفس همه مشهدیها را مسدود و خیلی از همشهریهایمان را روانه بیمارستان کرده است؛ تا جایی که طبق آمار رسمی وزارت بهداشت از ۲۷ شهر کشور با جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر، مرگ بیش از ۲۰ هزار و ۸۳۷ نفر ناشی از ذرات معلق است و در فهرست این شهرها، مشهد وضعیتی بسیار وخیمتر از سایرین را تجربه میکند.
نخستین روز از بهمن امسال بود که شهرآرانیوز در گزارش ویژه خود از دستور مستقیم رئیسجمهور برای پیگیری اقدامات اجرایی مؤثر دستگاههای متولی خبر داد تا آلودگی هوای مشهد تا حد امکان کاهش پیدا کند. با این حال، طبق قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ تصویب شد، ۲۳ دستگاه اجرایی مسئولیت دارند تا در این مسیر گامهای مؤثری بردارند و شهرداریها یکی از آنها هستند. بنابراین، اگرچه گستره وسیعی از اقدامات لازم است تا آسمان آبی یکبار دیگر به روی مشهدیها لبخند بزند، اما با این حال، شهرآرا به سراغ شهردار مشهد رفته تا از برخی اقدامات جدید برای بهبود وضع موجود سؤال کند.
محمدرضا قلندرشریف در اینباره تأکید کرد که مدیریت شهری همواره فراتر از مسئولیتهای خود در اینباره عمل کرده و از ارائه معاینه فنی رایگان و مستمر برای ناوگان تاکسیرانی و نوسازی آنها گرفته تا توسعه کمربند سبز جنوبی و شمالی با اجرای طرحهای بزرگ درختکاری، همواره حسن نیت خود را برای حفظ سلامت زائران و مجاوران ثابت کرده است.
وی افزود: بنا بر اطلاعاتی که در اختیار داریم، بیش از ٧٠ درصد آلودگی هوای شهر مربوط به حوزه حملونقل است و از این میان، فقط حدود ۲.۵ درصد به ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی برمیگردد. فقط در یک نمونه، موتورسیکلتهای سطح شهر چهار برابر بیشتر از اتوبوسها و تاکسیهای ما آلایندگی دارند و همین امر باعث شده تا ضرورت همکاری سایر دستگاههای مسئول و تکمیل عملکرد مدیریت شهری بیشتر احساس شود.
به گفته قلندرشریف، برقی کردن ناوگان حملونقل عمومی و گسترش کمربندهای سبز شمال و جنوب، دو راهبرد اساسی شهرداری برای کاهش آلودگی هوای مشهد است.
وی ادامه داد: اقدامات خوبی انجام شده و بهزودی خبرهای خوبی در این باره اطلاعرسانی خواهد شد، زیرا هماکنون مترو بهعنوان یکی از ارکان حملونقل درونشهری بهطور کامل از سوختهای آلاینده بینیاز است. علاوه بر این، دولت مجاب شده تا برای برقیسازی خط یک بی آرتی و تأمین ناوگان برقی تاکسی و اتوبوس پایکار بیاید و روند تأمین ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی نیز همچنان در دست اجراست.
آنطور که شهردار مشهدمقدس تأکید داشت، قرارداد تأمین دو هزار دستگاه واگن و پنج هزار دستگاه اتوبوس منعقد شده و تلاشهای ویژهای در جریان است تا این طرح بهصورت همزمان در ناوگان تاکسیرانی هم اجرا شود. در این شرایط مقرر شده تا الگوی کشت فضای سبز شهری با گونههای مختلف کمآبدوست جایگزین شود و امیدواریم تا به نتیجه رسیدن قراردادها تسریع توسعه کمربند سبز جنوبی و شمالی بتواند از غلظت آلایندهها در هوای شهر بکاهد.
«منشأ خارجی» کلیدواژه مشترکی است که در زمان بررسی ریشههای آلودگی هوای مشهد بهطور مداوم تکرار میشود. یکی از متهمان اصلی این آلودگیها با منشأ خارجی، همان ریزگردهایی است که ۴۸ درصد آلایندگی هوا را بر عهده دارد و از بیابان قره قوم ترکمنستان و صحرای افغانستان، مهمان ناخوانده مشهد میشود. علاوه بر این، مازوتسوزی نیروگاهها نیز مزید بر علت شده و شرایطی را رقم زده که در ده ماه نخست سال ۱۴۰۲، غلظت آلایندهها در مشهد ۲۹۱ روز بیشتر از استاندارد جهانی باشد و در جدول شاخص کیفیت هوای امسال مشهد، حتی یک روز خطرناک و دو روز بسیار ناسالم هم ثبت شود. پیگیری آخرین وضعیت رسیدگی به این دو مسئله و ضرورت دخالت مستقیم نهادهای حاکمیتی ملی، محور گفتوگوی ما با محسن داوری، فرماندار مشهد، بود.
«چالش زیستمحیطی در هوا، موضوعی نیست که منحصر به مشهد باشد و ساماندهی این وضعیت بهعنوان یک آسیب فراگیر ملی در دستورکار مستقیم دولت قرار دارد.» وی با بیان این مطلب تأکید کرد که تلاشهای ویژهای در جریان است تا سازمان محیطزیست، وزارت صمت و خودروسازها بهموازات سایر کلانشهرها، بهطور خاص برای مشهدالرضا(ع) آستین بالا بزنند.
داوری گفت: از زاویه دید کشوری، افزایش ۷۰ درصدی مصرف بنزین در دهه گذشته خودش ثابت میکند که مشکلی در این زمینه وجود دارد و مشهدالرضا(ع) با پذیرایی سالانه از میلیونها زائر، بیش از همه با تبعات تردد خودروهای شخصی و آلاینده دست به گریبان است. به همین دلیل، دولت خود را مکلف میداند که فراتر از بودجههای محلی، حمایتهای ملی را به مشهد گسیل کند و بر این اساس، مذاکرات ویژهای در جریان است تا اولویت مشهد در دستورکار تولیدکنندگان اتوبوسهای داخلی قرار بگیرد و حتی وزارت امور خارجه برای رسیدگی به خاستگاههای طبیعی ریزگردها وارد میدان شود.